Korkép blog

csütörtök, május 28, 2009

A minisztérium segít a saját törvénye alól kibújni


2009.05.28. 11:31 zero

100% hungaricum ez a történet, ilyen is csak ebben az országban történhet meg.
Minden benne van, amik mi, magyarok vagyunk, dilettantizmus, hozzá nem értés, előkészítetlenség, "leszarom" feeling, majd más megoldja, kiskapu keresés, következmények nélküliség ... és remekül példázza a szocialista - szabad demokrata kormányzás és törvényalkotás "minőségét" ...

kormány még 2007-ben (!) megváltoztatta a KRESZ 48-as paragrafusának 12-es pontját: minden iskolabuszon kötelező a biztonsági öv, valamint a 135 centiméternél alacsonyabb diákok számára a gyerekülés, vagy az ülésmagasító. Az átállásra 2 évet adtak, a határidő 2009. szeptember 1.

Az átalakítás kb. 2 millió forint lenne buszonként. Az elmúlt 1,5 évben jó magyaros szokás szerint leszarták a törvénymódosítást. Aztán most a Kisalföld Volán ébredt elsőként, és rájöttek, hogy nekik nincsenek "csak iskolabuszaik", így azok a buszok, amik reggel meg délután mint "iskolabusz" üzemelnek, azokat napközben bizony mint menetrend szerinti járatként üzemeltetik, és "fizikai képtelenség folyamatosan fel- és leszerelni, illetve tárolni a gyermeküléseket."

Vasi Volán Zrt. vezérigazgatóját, Papp Lászlót megkérdezték, hogy miért késett a tiltakozásuk, mikor 2007 óta ismert ez a változtatás. "Ez jogos észrevétel." - ennyi volt a válasz ...

Mint kiderült, az egész ügy egy szó körül forog: "iskolabusz". A fenti KRESZ módosítás ugyanis csak az "iskolabusz" elnevezésű járművekre vonatkozik, és  költségvetési törvénynek megfelelően jelenleg állami normatíva jár az "iskolajáratok" után (gyerekenként 72 000 forint), amit a busztársaságok és az önkormányzatok között fennálló szerződések rögzítenek.

Tápszentmiklós polgármestere, Kovács József levelt is írt Hónig Péter közlekedési miniszternek, mivel Tápszentmiklósra 3 szomszédos településről csaknem 100 kisgyerek jár iskolabusszal. A szolgáltatást az évi 9 millió forintos állami támogatásból finanszírozták eddig. Szerinte az egész intézkedés nem szól másról, mint hogy újabb milliókat vonjanak el az önkormányzatoktól, amelyek nem kaphatnák meg az iskolabuszos állami normatívát.
A minisztérium azt válaszolta, hogy a szabályozás megalkotásakor a gyermekek érdekét tartották szem előtt. "A rendelkezések a kapcsolódó EU-irányelv rendelkezéseivel teljes körűen megegyeznek, ezek hatályban tartása hazánk számára is kötelező."

A Volán társaságok meg is kezdték a kiskapu megkeresését:
"A szabályok nem rögzítik egyértelműen, mi számít iskolabusznak, ezért a jogalkotótól kértünk magyarázatot. A konzultáció során kiderült: iskolabusz az, amit az önkormányzatok vesznek gyerekek mindennapos iskolába szállítására. E szerint pedig a Szabolcs Volán Zrt. önkormányzati megbízásból gyerekeket szállító járművei nem azok. Így ránk nem vonatkoznak az újabb kötelezettségek." - Huba Péter,  Szabolcs Volán.

A Volán társaságok eme "jogértelmezését" nem dobta vissza a Közlekedési Minisztérium, hanem leültek hétfőn tárgyalni. Másfél évvel a törvény kihirdetése után ...


Csepi Lajos, a közlekedési minisztérium szakállamtitkára (!) arra kéri az önkormányzatokat, hogy módosítsák az érintett kifejezést a szerződésekben, és ne "iskolabusznak" hívják, hanem mondjuk tanulói járatnak. Így már nem kell beszerelni a biztonsági öveket és a gyereküléseket, de a költségvetési támogatás továbbra is járna.

Hát nem csodálatos? 2 legyet 1 csapásra. Sponsored by Csepi Lajos.
És még mindig nincs vége, nem is értem, a kormány miért csinál magából még nagyobb hülyét?
Varga Zoltán, önkormányzati miniszter:
"Én azt gondolom, hogy józan paraszti ésszel ez a rendelkezés (...) az autóbuszgyártóknak egy felhívás abban a tekintetben, hogyha valaki iskolabuszt akar gyártani, amire az van kiírva, hogy iskolabusz, akkor az ilyen feltételekkel valósulhat meg. A meglévő buszokon ezt a rendelkezést nem lehet számon kérni."

Vagyis:
Két évvel ezelőtt kitalálták ezt a módosítást a minisztériumban. Egy hermetikusan lezárt laboratóriumi irodában, vajmi keveset szagolva a mai magyar valóságból. Nem egyeztettek a Volán társaságokkal, nem gondoltak csak egy lépést is előre, hogy vajon honnan lesz 2 millió forint buszonként az átalakításra. Nem segítettek EU-s vagy másmilyen forrás keresni. Kihirdették, és hagytak 2 évet az életbe lépésig, gondolván, annyi elég lesz. Vagy valami történik ...

A Volán társaságokat szintén nem nagyon érdekelte, hogy megfeleljenek a törvénynek, ám most, 3 hónappal a hatályba lépés előtt már kapcsoltak, és elkezdték a kiskaput keresni, a maguk zsarolási potenciájukat felhasználva. Mert ugye azt a rengeteg gyereket el kell szállítani a suliba meg vissza ...

A Minisztérium, ahelyett hogy a saját törvényét betartatná, saját maga segít a Volán társaságoknak és az önkormányzatoknak a kiskaput megtalálni, hogy biztonság öv nélkül, törvényesen és állami támogatással tudják továbbra is szállítani az gyerekeket. Így papírmunkával, egy szó átírásával a szerződésekben megoldja a felmerülő problémát, a törvény megmarad, lehet vele büszkélkedni, esetleg óriásplakátok hirdetni, hogy "Mi módosítottuk a KRESZ-t a gyermekeink védelmében", de azt nem tartják be, sőt 100%-kal támogatják a kiskapus megoldást, a gyerekek pedig továbbra is utazhatnak a biztonsági öv nélküli buszokon.

Az önkormányzati miniszter szerint pedig a KRESZ 48-as paragrafusának 12-es pontjának megváltozása józan paraszti ésszel (!) felhívás (!) az autóbuszgyártóknak (!).

Nos, ilyen kb. egy átlag miniszter ma Magyarországon ...

Elképesztő ...

Ezek után szinte kész csoda, hogy ez az ország egyálalán még működik, üzemel valahogy ...

Nincsenek megjegyzések: