2009.06.15. 09:01 zero
Ez talán az év legkülönösebb története. Persze csak idáig. Messze még az évvége. Ja, és persze megint a jó öreg Pécs ...
A pécsi buszpark 170 buszból áll. A buszok a a Pécsi Közlekedési Zrt. tulajdonát képezték, melyet tavaly privatizáltak részlegesen. A vevő, a Mecsekbusz Kft. csak 49%-os tulajdonrészt szerzett a PK Zrt.-ben, ennek ellenére megkapta a menedzsmentjogokat is. Ezért 1 milliárd 562 millió forintot fizetett.
A szerződés megkötésekor a Mecsekbusz még azt vállalta, hogy év végéig tíz év alá szorítja az elöregedő pécsi buszpark átlagéletkorát, de június elején már azzal keresték meg az új városvezetést, hogy tekintettel a válság hatásaira, tolják ki egy évvel ezt a határidőt.
No, ezért volt rohadt kellemetlen a pécsi városvezetésnek olvasni a Pécsi Újság "A PK Zrt. nem cseréli le az Ikarusokat" 25-ös kommentjét (illetve miután a Dunántúli Napló utánajárt a sztorinak):
A pécsi buszpark 170 buszból áll. A buszok a a Pécsi Közlekedési Zrt. tulajdonát képezték, melyet tavaly privatizáltak részlegesen. A vevő, a Mecsekbusz Kft. csak 49%-os tulajdonrészt szerzett a PK Zrt.-ben, ennek ellenére megkapta a menedzsmentjogokat is. Ezért 1 milliárd 562 millió forintot fizetett.
A szerződés megkötésekor a Mecsekbusz még azt vállalta, hogy év végéig tíz év alá szorítja az elöregedő pécsi buszpark átlagéletkorát, de június elején már azzal keresték meg az új városvezetést, hogy tekintettel a válság hatásaira, tolják ki egy évvel ezt a határidőt.
No, ezért volt rohadt kellemetlen a pécsi városvezetésnek olvasni a Pécsi Újság "A PK Zrt. nem cseréli le az Ikarusokat" 25-ös kommentjét (illetve miután a Dunántúli Napló utánajárt a sztorinak):
Háén – 2009. június 4. csütörtök 07:08
"Jó a sejtésed 16-os. A buszok már nem a pkrt tulajdonában vannak. Darabját egy forintért átjátszották a Buszrent kft-nek, amit a Mecsekbusz alapított. A Buszrenttől bérli a pkrt őket. Mármint a saját buszait. Jó nem? Szerinted miért kellett ekkora jegyáremelés. És most megint emelni fogják, mert emelkedik az ÁFA.
Csúnya dolgok zajlanak a pkrt-nél. Nem igaz, hogy az Önkormányzatnál nincs egy hozzáértő, aki elszámoltatná őket. Hisz az Önkormányzat a többségi tulajdonos. Van viteldíjemelés, elsőajtós szivatás, koszos büdös ritkán járó lepusztult buszok. Úgy kellett volna csinálni, hogy kicserélni az összes buszt mint Debrecen. Bevezetni az időalapu jegyet, chipkátyás bérletet. Ezután lehet azt mondani, hogy tessék itt az új busz, az új bérletrendszer, sűrített járatok, most tessék az első ajtón felszállni és fizetni, mert pénzbe került. Persze nem árt rendesen takarítani, karbantartani az új buszokat. Így azért másképp nézne ki a dolog."
Ez a komment pedig kirobbantotta a "Nagy Pécsi Buszbizniszt" ...
És hogy pontoson mi volt az üzlet?
A Pécsi Közlekedési Zrt. eladta még január 20.-án (!) a 170 buszt 2,2 milliárd forintért az 1 millió forintos tőkéjű Buszrent kft.-nek, aki egyből visszaadta bérbe a Pécsi Közlekedési Zrt.-nek, buszonként havi 1,2 millió forintért, 10 évi időtartamra.
Vagyis "papíron" Pécs kapott 2,2 milliárd forintot a buszaiért a Buszrent-től, de évi 2 milliárdot kell fizetnie buszok bérléséért ... a Buszrent-nek.
(A Buszrent emellett a szervizelést is elvállalta. A Buszrent Kft.-ben a PK Zrt. 40%-pt birtokol, a másik tulajdonos egy erdőkürti cég, az LL Bus Kft.)
Az üzletről fogalma sem volt a tulajdonosnak, a pécsi városvezetésnek, pedig a szerződéskötés januárban történt ...
A polgármester, Tasnádi Péter január 27-én hunyt el, a szerződést pontosan egy héttel a halála előtt kötötték. Azt kell mondjam, Pécsett durván halásztak a zavarosban ..
Az adásvételi szerződést a PK Zrt.részéről Keczer László írta alá. PK Zrt. gazdasági igazgatója, Majoros Csaba pedig a PK Busrent Kft. ügyvezetője is egy személyben...
Vagyis a PK Zrt. két vezetője, Keczer úr és Majoros úr szépen levajazták a biznisztegymás között...
Dr. Martin Zoltán pécsi ügyvéd szerint:
"Az önkormányzati határozat szerint erről a pécsi közgyűlés dönthetett volna, ennek hiányában a vezérigazgató nem volt feljogosítva a szerződés aláírására, ám a szerződés ettől nem lesz érvénytelen. Ha egy cég vezetője nem jár el gondos gazdaként, és ezzel a társaságának kárt okoz, akkor felmerülhet bűncselekmény gyanúja is.A szerződést legfeljebb feltűnő értékaránytalanság vagy a jó erkölcsbe ütközés miatt lehet úgy megtámadni, hogy azt érvényteleníthessék, ám az már más kérdés, hogy milyen eséllyel."
Páva Zsolt, Pécs új polgármester érthetetlennek és értelmezhetetlennek nevezte a buszok eladását, és utasította Varga Pétert, a Pécs Holding Zrt. vezérigazgatóját az ügylet körülményeinek, lehetséges okainak legrövidebb időn belüli kivizsgálására.
Egy közgazdász szerint az aggályokat vet fel, hogy egy egymillió forint jegyzett tőkéjű kft.-hez – mégha abban résztulajdonos is a PK Zrt. – kerültek a buszok. Ha ugyanis azokat továbbértékesíti, és valami miatt becsődől, nehezen szerezhető vissza pénz.
Dr. Papp Judit, Pécs címzetes főjegyzője szinten meg van döbbenve. Ugyanis a A PK Zrt. menedzsmentje százmillió forint feletti pénzmozgásról nem dönthet közgyűlési döntés hiányában, de a Pécs Holding beleegyezése az ennél kisebb ügyletekhez is szükséges.
És mi volt a válasz erre?
Jáhn Péter, a Mecsekbusz képviselője szerint a helyzet nem ennyire egyszerű, ugyanis a buszok egyenkénti vételára nem érte el ezt a limitet, így nem volt bejelentési kötelezettségük a vállalat közgyűlése felé.
Valami egészen arcátlan ...
Nos, így úszott el, vagyis került magánkézbe Pécs megyei jogú város teljes buszparkja. Az üzleten Pécs 10 év alatt 18 milliárd forintot fog bukni ...
Ilyen dolgok mennek ebben az országban ...
És ha nincs az a komment ... ha a Dunántúli Napló nem jár utána ... senki, soha meg nem tudta volna ....
És hogy pontoson mi volt az üzlet?
A Pécsi Közlekedési Zrt. eladta még január 20.-án (!) a 170 buszt 2,2 milliárd forintért az 1 millió forintos tőkéjű Buszrent kft.-nek, aki egyből visszaadta bérbe a Pécsi Közlekedési Zrt.-nek, buszonként havi 1,2 millió forintért, 10 évi időtartamra.
Vagyis "papíron" Pécs kapott 2,2 milliárd forintot a buszaiért a Buszrent-től, de évi 2 milliárdot kell fizetnie buszok bérléséért ... a Buszrent-nek.
(A Buszrent emellett a szervizelést is elvállalta. A Buszrent Kft.-ben a PK Zrt. 40%-pt birtokol, a másik tulajdonos egy erdőkürti cég, az LL Bus Kft.)
Az üzletről fogalma sem volt a tulajdonosnak, a pécsi városvezetésnek, pedig a szerződéskötés januárban történt ...
A polgármester, Tasnádi Péter január 27-én hunyt el, a szerződést pontosan egy héttel a halála előtt kötötték. Azt kell mondjam, Pécsett durván halásztak a zavarosban ..
Az adásvételi szerződést a PK Zrt.részéről Keczer László írta alá. PK Zrt. gazdasági igazgatója, Majoros Csaba pedig a PK Busrent Kft. ügyvezetője is egy személyben...
Vagyis a PK Zrt. két vezetője, Keczer úr és Majoros úr szépen levajazták a biznisztegymás között...
Dr. Martin Zoltán pécsi ügyvéd szerint:
"Az önkormányzati határozat szerint erről a pécsi közgyűlés dönthetett volna, ennek hiányában a vezérigazgató nem volt feljogosítva a szerződés aláírására, ám a szerződés ettől nem lesz érvénytelen. Ha egy cég vezetője nem jár el gondos gazdaként, és ezzel a társaságának kárt okoz, akkor felmerülhet bűncselekmény gyanúja is.A szerződést legfeljebb feltűnő értékaránytalanság vagy a jó erkölcsbe ütközés miatt lehet úgy megtámadni, hogy azt érvényteleníthessék, ám az már más kérdés, hogy milyen eséllyel."
Páva Zsolt, Pécs új polgármester érthetetlennek és értelmezhetetlennek nevezte a buszok eladását, és utasította Varga Pétert, a Pécs Holding Zrt. vezérigazgatóját az ügylet körülményeinek, lehetséges okainak legrövidebb időn belüli kivizsgálására.
Egy közgazdász szerint az aggályokat vet fel, hogy egy egymillió forint jegyzett tőkéjű kft.-hez – mégha abban résztulajdonos is a PK Zrt. – kerültek a buszok. Ha ugyanis azokat továbbértékesíti, és valami miatt becsődől, nehezen szerezhető vissza pénz.
Dr. Papp Judit, Pécs címzetes főjegyzője szinten meg van döbbenve. Ugyanis a A PK Zrt. menedzsmentje százmillió forint feletti pénzmozgásról nem dönthet közgyűlési döntés hiányában, de a Pécs Holding beleegyezése az ennél kisebb ügyletekhez is szükséges.
És mi volt a válasz erre?
Jáhn Péter, a Mecsekbusz képviselője szerint a helyzet nem ennyire egyszerű, ugyanis a buszok egyenkénti vételára nem érte el ezt a limitet, így nem volt bejelentési kötelezettségük a vállalat közgyűlése felé.
Valami egészen arcátlan ...
Nos, így úszott el, vagyis került magánkézbe Pécs megyei jogú város teljes buszparkja. Az üzleten Pécs 10 év alatt 18 milliárd forintot fog bukni ...
Ilyen dolgok mennek ebben az országban ...
És ha nincs az a komment ... ha a Dunántúli Napló nem jár utána ... senki, soha meg nem tudta volna ....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése